
Agents de la Policia Local participen en una formació sobre gestió emocional
- 14 Desembre 2020
L’objectiu del taller és facilitar tècniques per a millorar les habilitats d’intel·ligència emocional del cos.
Els agents de la Policia Local d’Hostalric participen en una formació sobre competències emocionals impartida per Joan Roa, psicòleg i professor associat de Psicologia de la Universitat de Girona i professor col·laborador de Psicologia de la Universitat Oberta de Catalunya, i amb una àmplia experiència en la formació d’equips de treball en àmbits com la gestió emocional, el lideratge o les habilitats.
A la formació es treballen diferents aspectes sobre les competències emocionals i l’afrontament efectiu de l’estrès que es genera en diferents situacions quotidianes tant personals com professionals. Així, l’objectiu de la formació és que els agents policials puguin aprendre a reconèixer les situacions que poden desencadenar fortes reaccions emocionals, identifiquin i facilitin l’expressió d’aquestes emocions, i aprenguin a gestionar-les i regular-les mitjançant diferents tècniques. Tot això, repercutirà en un major benestar dels professionals i, en conseqüència, de la població, mitjançant la millora de l’efectivitat d’algunes actuacions i la millora de les relacions personals i professionals.
En aquest sentit, la iniciativa ha estat proposada pel cap de la Policia Local, Joan Marmolejo, amb l’objectiu de promocionar i donar continuïtat aquest tipus de formacions i sensibilitzar als agents i cossoss policials sobre la importància de les mateixes per tal de millorar el servei que es presta al conjunt de la ciutadania.
Què és la intel·ligència emocional?
La intel·ligència emocional és la capacitat de percebre les emocions, en nosaltres i amb la resta, facilitar l’expressió d’aquestes emocions, comprendre i gestionar i regular les emocions per tal de donar una resposta efectiva que ens permeti relacionar-nos, de la millor manera possible, amb nosaltres i amb la resta. A més, la pandèmia actual que estem vivint i la situació en la qual ens trobem han posat de manifest la importància de conèixer les nostres emocions i d’aprendre eines per poder gestionar-les i regular-les i d’aquesta manera cuidar-nos a nosaltres i a la resta. Aquestes habilitats es fan especialment rellevants en professionals que presten serveis directament a la població qui, sovint, han d’afrontar situacions complicades i emocionalment intenses.
Des de fa un temps s’ha posat de manifest la importància de formar els cossos de policia en aquestes competències, ja que en el seu dia a dia, per a poder desenvolupar algunes intervencions, cal que disposin de competències en l’àmbit de la intel·ligència emocional com les habilitats socials, l'empatia, la gestió de l’estrès, la comunicació assertiva i la mediació en conflictes, d’entre altres. Estudis realitzats en cossos de policia local han demostrat que la formació en competències emocionals ajuda al fet que els professionals del cos afrontin les situacions d’estrès de forma més efectiva.
D’altra banda, també ajuda a l’estabilitat emocional, a la sociabilitat, el sentit del deure, la confiança, la preocupació en i per la resta, la responsabilitat i l’autoexigència en el treball. En conseqüència, tots aquests aspectes afavoreixen el benestar dels agents, tant en les seves relacions personals com en el desenvolupament de la seva activitat laboral.