L’Ajuntament d’Hostalric rep una subvenció de la Diputació de Girona per a desplegar diferents actuacions en el marc del projecte “Coeduca’t”
- 09 Octubre 2023
La subvenció té un import total de 2.575€.
La Diputació de Girona va aprovar el 5 d’abril de 2023, dins de la línia de subvencions pel foment de programes i projectes educatius en l’àmbit de les comarques gironines (2023), una subvenció per un import de 2.575 euros per executar el projecte “Coeduca’t”.
L'objectiu principal del projecte és oferir nous patrons i models de relació entre els gèneres, a més d'acompanyar infants, joves i la comunitat en general en la construcció d'una identitat lliure de prejudicis i estereotips. Això contribuirà a l'assoliment de la igualtat efectiva de gènere.
En el marc d'aquest objectiu, s'han dut a terme diverses accions a Hostalric:
. Dins del marc de la Setmana Lila d'Hostalric, que té lloc anualment, es va donar el tret de sortida a l'activitat "Hostalric, Dones i Història", una gimcana que va recórrer tot el municipi mitjançant plafons que destacaven les figures femenines d'Hostalric. L'essència de la ruta era rendir homenatge a totes les dones d'Hostalric, ressaltant la importància i contribució de cadascuna d'elles. Malgrat sovint haver estat invisibilitzades i subestimades, aquestes dones han estat figures essencials en les nostres vides i en la configuració del poble d’Hostalric. Es tracta de dones excepcionals que, en un moment determinat, van transcendir el paper tradicional de "mestresses de casa" que la societat els havia assignat. Van recuperar el prestigi, la influència, la capacitat de decisió, la preparació intel·lectual i la determinació per transformar la nostra societat amb idees i accions. Encara que aquest homenatge no pugui ser exhaustiu, s'ha realitzat una selecció que destaca algunes de les hostalriquenques, amb l'objectiu de reivindicar-les totes a través de la gimcana. El recorregut va mostrar dones que van ser pioneres en diferents àmbits o posicions que, fins fa relativament poc, eren exclusivament exercides per homes. Els plafons van estar exposats a la població durant dos mesos i van comptar amb la participació activa de la comunitat d'Hostalric, incloent-hi l'alumnat de l'Escola Mare de Déu dels Socors i l'Institut Vescomtat de Cabrera. Es van organitzar dues gimcanes, una per als més petits i joves i una altra per als adults.
. També durant la Setmana Lila, la Regidoria d'Igualtat i Joventut de l'Ajuntament d'Hostalric i l'Institut Vescomtat de Cabrera van coordinar-se per desenvolupar una activitat conjunta. Aquesta iniciativa va prendre forma d'un mural inspirat en les tècniques artístiques de l'artista Shantell Martin, representant rostres de dones amb un traç continu i incorporant paraules significatives sobre la igualtat i la visibilitat de les dones a la societat. Els i les participants en aquesta iniciativa van ser els estudiants de 4t d'ESO que estudien l’assignatura d’artística. Després de dos mesos de treball, el projecte va culminar el 8 de març amb la presentació del mural i una explicació del procés, tot a càrrec de l'alumnat implicat. A més, també es va involucrar en aquesta activitat els i les estudiants de primer i segon d'ESO de música, que van assajar durant les classes i el mateix 8 de març van interpretar la cançó "En un somni estrany" de Pau Vallvé (triada pels mateixos participants) i també va inspirar el nom del mateix projecte. La creació del mural i la interpretació musical va representar un treball tant individual com col·lectiu, fomentant la inclusió i permetent a cada participant expressar-se a través de l'art.
. Per al públic infantil i juvenil es va oferir l'espectacle "Blauró: el poble que només coneixia dos colors" a càrrec de la companyia La Boia Teatre. Aquesta representació de teatre familiar i infantil amb titelles va explorar la identitat i la possibilitat de ser qui es desitja ser, utilitzant el simbolisme dels colors.
. A més de les activitats artístiques i teatrals, es van realitzar accions educatives en els centres educatius del municipi. Per una banda, a l'Escola Mare de Déu dels Socors, la consultora "Igualtat Creativa" que treballa de manera creativa i participativa temes sobre la igualtat de gènere, coeducació, comunicació no sexista i inclusiva, prevenció de violències masclistes i educació afectiva i sexual va portar a terme un taller pel grup de cinquè de primària. El taller s'anomena "Canvia el conte" i té l'objectiu de reflexionar i identificar situacions de desigualtat normalitzades a la societat, proporcionar eines per canviar-les tot abordant les percepcions i els estereotips presents en contes aparentment innocents.
. Per altra banda, es va contractar l'entitat Mandràgores per oferir sessions centrades en educació sexual i afectiva des d'una perspectiva feminista a l'alumnat de segon i tercer d'ESO de l’Institut Vescomtat de Cabrera i pel seu professorat. Mitjançant una metodologia participativa i vivencial, es van abordar qüestions rellevants com la crítica als diferents referents sexuals, el respecte, la comunicació verbal i no verbal, el consentiment, el desig i els mètodes de prevenció de les infeccions de transmissió sexual i els anticonceptius, tot fomentant l'autocura i sortint del discurs de la por. Es va donar rellevància a comprendre el respecte, la comunicació, el consentiment i el desig com a elements essencials d'una relació sexual saludable i es va promoure la responsabilitat col·lectiva enfront de les violències masclistes i LGTBIfòbiques. Pel que fa a la formació amb el professorat, es van compartir eines i recursos per a la implementació d'un model d'educació sexual crític, i es va abordar de manera analítica el model actual de sexualitat i educació sexual.
. Tanmateix, pels estudiants de primer de Batxillerat, l'empresa El Taller va realitzar una xerrada sobre "Porno: ficció o realitat? Parlem-ne." Amb l'objectiu d'identificar el sexisme present a la pornografia, prevenir els riscos i desmitificar els mites i les creences errònies entorn de la sexualitat que aquesta pot transmetre. Es buscava educar en una sexualitat respectuosa, plaent i feminista.
. Finalment, en el marc del Dia Internacional per a l'Erradicació de la Violència vers les Dones, la Regidoria de Joventut va dinamitzar dues activitats durant l'hora del pati. L'objectiu era fomentar la reflexió sobre el poder de l'empatia per reduir i fins i tot eliminar la violència, fent valdre l'amistat i el respecte dins de la comunitat per tal de combatre els actes d'odi. La primera activitat, anomenada "La Ruleta de l'Amistat", consistia en una ruleta amb diverses proves, totes elles orientades a conèixer millor els companys i companyes de l'institut. L'objectiu era promoure la interacció i la comprensió mútua a través del joc i promoure la reflexió. La segona activitat, "Conèixer és Estimar i Estimar és Cuidar", tenia com a objectiu identificar les qualitats de les persones de l'institut. Això es va dur a terme mitjançant caixes on es recollia informació sobre cadascú, i a mesura que es compartia i s'omplien, es va anar construint una estructura conjunta, simbolitzant la importància de conèixer i valorar les virtuts de cadascú per promoure l'estima i el cuidat dins la comunitat.